Sunt lucruri pe care le intalnim cel putin saptamanal in activitatea noastra in calitate de avocati ai dreptului penal. Cu cat avem mai multi clienti cu atat aspectele mentionate in continuare apar mai frecvent in activitatea noastra. Din acest motiv ne-am hotarat sa scriem articol care sa lamureasca cele cateva evenimente frecvente si consumatoare de timp ale muncii noastre.
Unul dintre cele mai frecvente obiectii sau reprosuri pe care le primesc avocatii de drept penal este ca ‘nu ne pasa’, sau cel putin ‘nu aratam ca ne pasa’ despre situatia delicate a clientului nostru. Cu alte cuvinte, emotional vorbind parem detasati si neinteresati. Munca noastra ne cere sa fim obiectivi, detasati emotional si in control asupra situatiei. Cum am putea apara cu dedicatie interesele clientilor nostri daca in loc de concentrare si obiectivitate am avea fluturi in stomac, emotii puternice? Tocmai interesul nostru fata de cazul specific ne obliga sa pastram o distanta emotionala necesara pentru a putea aborda cu tact si pricepere cazul. Nu pentru ca nu ne pasa, ci din contra, tocmai pentru ca ne pasa. Desi depunem eforturi constante in a fi alaturi de clientii nostri, emotional si intelectual, situatia ne cere sa fim cu mintea limpede, fara influentele emotionale date de situatia clientului. Mai mult de atat, noi suntem un stalp de sustinere pentru clientii nostri. Trebuie sa controlam atat partea obiectiva a procesului penal cat si starea de spirit si atitudinea clientilor nostri. Putem face acest lucru doar pastrand o atitudine obiectiva, profesionala.
Ca mentiune, ne dam seama ca uneori chiar exista dezinteres din partea avocatilor. Exista o diferenta obiectiva intre detasare emotionala si atitudine profesionala, pe de o parte, si nepasare sau dezinteres pe de cealalta parte. Implicarea, informarea si conduita avocatului va reflecta in care dintre situatii se gaseste. Ca avocat, nu trebuie sa ne lasam condusi de emotii si sentimente. Dar, subliniem din nou, implicarea si atentia acordata cazului sunt preconditii obligatorii pentru a putea construi o aparare eficienta.
O alta provocare pe care o infruntam adesea este intelegerea si increderea clientului. Clientul nostru trebuie sa fie 100% alaturi de noi asa cum suntem si noi alaturi de el. Asta inseamna informare completa si corecta asupra tuturor chestiunilor despre care il intrebam, cu sinceritate. Cu cat clientul intelege mai bine acest aspect si procedeaza ca atare cu cat noi putem formula o strategie potrivita pentru a va proteja drepturile si interesele cu eficacitate. Nu de putine ori, in cazul mai multor clienti pe care ii reprezentam, constantam in timpul procesului penal ca amanunte esentiale au fost omise de acestia, fie intentionat, fie accidental, detalii care vor fi folosite de procuror pentru a va demonstra vinovatia si in legatura cu care noi in calitate de avocati nu ne-am putut pregati un plan corespunzator. Va rugam pe aceasta cale, indiferent de avocatul ales, depuneti toate eforturile necesare pentru a il informa corespunzator.